torsdag 18 december 2008

Hangös Nya Öga

Hangös öga, kallade redan Zacharias Topelius fyren Russarö på Båklandet med de vackra orden:

"Hvem är du, blida stjerna, som långt i höstlig natt
belyser hafvets stormupprörda bölja?
Än blinkar du i molnet, än ler du åter gladt,
än tyckes du ditt klara sken fördölja.
Är du ett himlens öga, som fullt af kärlek ser
på alla jordens sorger och nattens faror ner
och tröstar alla, som din maning följa.

Jag är ej himlens stjerna, jag är en nattlig fyr,
på Hangös berg är jag det torn, det höga,
som leder seglarns kosa, när dagens strimma flyr
och klippor lura, dem han vet så föga.
Jag vänder om min lykta, än mörk, än åter ljus,
Hvar sjöman ser min flamma i havets vilda brus,
och säger lugnad: det är Hangös öga."

Zacharias Topelius 1867

Den fina bilden på Russarö fyr är lånad från Lokala.org


Nu har vi fått ett nytt sådant, öga alltså, mitt i stadens centrum, den nya rondellen under viadukten.

För övrigt tycker många att den är för smal, för liten, för fel och så vidare. Såsom det alltid är.
Själv misstänker jag att folk bara kör för fort i den.

Inga kommentarer: