torsdag 11 december 2008

Hejdi

Vi kan i Tidningen Hangö av den 11.12.1909 läsa följande kåseri av signaturen "Charles" om bildandet av en ny gymnastikförening, Hejdi, i Hangö.

"Hejdi".
Tror någon, att det blott är karlfolk, som slår omkring sig med den vackra satsen "mens sana in corpore sano"? Nä, det finns också kvinnfolk, som icke allenast bär den på sina rosenröda läppar, utan som äfven bjuda till att draga konsekvenserna af den urgamla satsen. Därför borgar bl.a. det något mystiska ord, som jag tagit mig friheten använda till rubrik här ofvan. "Hejdi" är nämligen namnet på en kvinnlig gymnastikförening, som under hösten bildats härstädes på initiativ af gymnastigdirektören frk. Helena Ingman, som äfven leder det hela. Det är en riktig förening med bestyrelse och stadgar och kassa och revisorer och allt det där. Benämningen är, jag tillåter mig tycka så, mähända litet sökt, men det, och huru den uppkommit är nu sedan en annan historia.

Damerna till ett antal av c. tjugo ha knogat på hela hösten med sina öfningar, två gånger under veckan, tisdag och fredag, och de lära göra sina saker utmärkt, och de ha riktigt fastställd uniform, som intet karlöga till dags dato skådat - säga dom förstås, "Hej-di" flickorna!

De ha nu bakom sig sin första framgångsrika termin och i söndags afslutades det hela med en soaré i samskolans festsal, till hvilken endast uteslutande blott och bart föreningsmedlemmar äga tillträde - inga andra, inte ens representanter för tidningspressen, "Hej-di" flickorna!

Trots allt stryker jag hatten af och uttalar i stumma ordalag min stora högaktning för de hurtiga damerna och önskar dem fortsatt framgång i deras beaktansvärda sträfvanden - salvé!

Charles.

Inga kommentarer: