måndag 15 november 2010

Skolmat med posten



Mina internetproblem fortsätter plåga mig. Men något smått ska jag väl lyckas kläcka ur mig.

Itella, som posten numera och änsålänge heter, ska börja dela ut maten till stadens skolor, daghem, hälsovårdscentralen och våra serviceboenden. Staden byter leverantör, den tidigare mattransportören hade inte lämnat in ett anbud som kunde godkännas av grundtrygghetsnämnden.

Det ska bli intressant att se hur piltarna står vid skolans brevinkast med sina tallrikar redo i högsta hugg och förtvivlat vänta på att avtalsförhandlingarna tar slut.

Men mera allvarligt talat tycker jag mig här igen se hur ett jättelikt bolag, denna gång dessutom ett statligt, konkurrerar ut ett mindre privat sådant. Det är svårt att konkurrera med sådana bolag som får statligt understöd då det går back.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och om maten är fel frankerad får väl ungarna gå och köa till Post... förlåt R-kiosken för att lösa ut sin måltid. Vart är samhället på väg?

Fridde sa...

Eftersom många anser att skolmaten smakar uppblött tidningspapper så är Itella som transportmedium säkert adekvat.

Anonym sa...

Om dom är lika effektiva som med den tidiga morgonutdelningen av tidningar kan det bra hända att Nova får dubbel mat medan man t.ex. i Lappvik blir utan.