Som morgonförströelse, då dagens tidningar inte ser ut att innehålla någonting av nämnvärt intresse, sitter jag och bläddrar igenom de motioner som framlagts inför kvällens fullmäktigemöte. Allihop har vi sett tidigare, de av oss som är nyfikna på sådant, men likväl känns de nya då jag ser dem alla på en gång uppradade i ett PDF-dokument.
Bland motionerna förekommer alla sorters skrifter, från välgenomtänkta texter som ser ut vara gjorda av advokater till hastigt nedkrafsade anteckningar på en bit papper. Men en sak verkar de alla ha gemensamt; Åtgärderna som föreslås, i vissa fall rent av krävs med lagparagrafer som motivering, kostar pengar. Några av motionerna kostar mindre, många av dem betydligt mer.
Men alla ser de, åtminstone vid en hastig genomläsning, ut att vara legitima och bra förslag.
En annan sak som slår mig, är att många av dessa motioner ger intrycket av att ta upp samma saker; det dåliga skicket på viadukten, bättre och fler lättrafikleder samt möjligheterna till att spendera sin fritid på ett meningsfullt sätt verkar vara favoriter.
Vore det inte mera meningsfullt att samarbeta vid inlämnandet av dylika motioner, i stället för att arbeta var och en för sig?
Man kunde kanske tycka att det på det sättet skulle gå lättare att få igenom det man vill, det är ju trots allt i stort sett samma personer som lämnar in motionerna som har den ansvarsfulla uppgiften att bestämma över deras framtida öde.
Eller är motionerna enbart ett politiskt spel för kulisserna?
onsdag 11 april 2012
tisdag 10 april 2012
Staden svarar
Då det gäller kommunreformen har det duggat tätt både hitåt och ditåt med åsikter, i synnerhet av nuvarande politiker samt tjänstemän både på det lokala och det nationella planet. Förståsigpåare av alla kategorier har i medierna tyckt om att framföra sina åsikter, vilket är bra.
Men någon verklig information om vad stadens styrande egentligen anser har det inte gått att få inblick i, vilket på intet sätt ät förvånande. Frågan om en kommunsammanslagning är oerhört komplex, det är inte så enkelt att bara svara jo eller nej.
Nu finns det en möjlighet för oss att ta del av de frågor och svar som staden har haft att ta ställning till, länken ligger uppe på föredragningslistan inför stadsfullmäktiges nästa möte HÄR.
Kanske kan vi, den så kallade gemene mannen i den breda massan, de medborgare sammanslagningen berör, bli aningen klokare.
En av de intressantare svaren, i de svar staden ger staten, är svaret man ger som motivering i fråga 4.1. Där slår man med all önskvärd tydlighet fast att staten beter sig på ett grundlagsvidrigt sätt.
Konstigt att ingen annan kommun verkar reagera på det här.
Men någon verklig information om vad stadens styrande egentligen anser har det inte gått att få inblick i, vilket på intet sätt ät förvånande. Frågan om en kommunsammanslagning är oerhört komplex, det är inte så enkelt att bara svara jo eller nej.
Nu finns det en möjlighet för oss att ta del av de frågor och svar som staden har haft att ta ställning till, länken ligger uppe på föredragningslistan inför stadsfullmäktiges nästa möte HÄR.
Kanske kan vi, den så kallade gemene mannen i den breda massan, de medborgare sammanslagningen berör, bli aningen klokare.
En av de intressantare svaren, i de svar staden ger staten, är svaret man ger som motivering i fråga 4.1. Där slår man med all önskvärd tydlighet fast att staten beter sig på ett grundlagsvidrigt sätt.
Konstigt att ingen annan kommun verkar reagera på det här.
måndag 9 april 2012
Lönnrot, utan h
Dagens inlägg har gett mig problem. Jag har skrivit det, raderat det, skrivit om det och raderat det igen... redan ett tiotal gånger.
Jag vet inte hur jag ska berätta det här för er, jag vet att det kommer att såra era känslor och ge er sömnlösa nätter. Någon av er kanske tar så illa vid er att det behövs krishjälp och många år av teraputisk assistans för att motverka de trauman ni eventuellt kan få.
Men, det bästa och lättaste är väl att jag slutar gå som katten kring het gröt. Rakt på sak lär vara det enda botemedlet. Så här kommer det:
Elias Lönnrot var INTE finlandssvensk.
Där.
Men, vad som är värre, är fortsättningen; Elias Lönnrot skrev INTE Kalevala. Han sammanställde texterna, enligt uppgift skrev han endast ungefär tre procent av texterna själv.
Så.
Nu kan åtminstone jag sova lugnare, jag ber om tillgift om jag förstörde er natt.
Jag vet inte hur jag ska berätta det här för er, jag vet att det kommer att såra era känslor och ge er sömnlösa nätter. Någon av er kanske tar så illa vid er att det behövs krishjälp och många år av teraputisk assistans för att motverka de trauman ni eventuellt kan få.
Men, det bästa och lättaste är väl att jag slutar gå som katten kring het gröt. Rakt på sak lär vara det enda botemedlet. Så här kommer det:
Elias Lönnrot var INTE finlandssvensk.
Där.
Men, vad som är värre, är fortsättningen; Elias Lönnrot skrev INTE Kalevala. Han sammanställde texterna, enligt uppgift skrev han endast ungefär tre procent av texterna själv.
Så.
Nu kan åtminstone jag sova lugnare, jag ber om tillgift om jag förstörde er natt.
lördag 7 april 2012
Påskläsning
En av de saker man i vår stad beskyller våra lokala förmågor för är de ack så viktiga visionerna, ofta är det brist på dem, i bland är de för stora. Sällan realistiska. Men vad sägs om det här, hämtat ur tidningen Hangö från den 7 april 1903:
Ett skårgårdsångbåtsbolag är man åter betänkt att få till stånd på vår ort. Det är den länge närda önskan på en ångbåtslinje Hangöby-Strömma kanal och de i närheten af sistnämnda trakt liggande järnbruken, som det blifvande ångbåtsbolaget skulle söka realiser. Möjligt är, att linjen t.o.m. skulle utsträckas ända till Salo. För vår ort vore en dylik kommunikationslinje af ovärderlig nytta, ty Salo är ju södra Finlands kornbod, och då den påtänkta kommunikationsleden komme att tangera Tykö, Kirjakkala, Mathildedal och Förby bruk samt delar av Kimito och Bromarflanden, behövs det ej synnerligt förutseende för att fatta de fördelar vår ort härigenom komme att få tillgodogöra sig. Från alla de orter den nya ångbåtslinjen komme att beröra kunde förutom annat landtmannaprodukter transporteras till Hangö, där god afsättning för dessa alltid kunde väntas och särskildt under de närmaste åren, så länge det stora hamnbyggnadsarbetet pågår härstädes.
Man har tänkt sig att såväl gods som passagerare skulle från Hangöby transporteras in till staden medels den spårväg, som för tegelbrukets räkning blifvit anlagd till en af vikarna vid Hangöby, och vilken spårväg sedan något år tillbaka står i förbindelse med järnvägens rangeringsbangård.
Bekant är ju att härintils startade skärgårdskommunikationer från Hangö västerut lämnat ogynnsamma ekonomiska resultat, men man har då framhållit att trafiken varit baserad på delvis oriktiga förutsättningar, i det ändpunkterna för ångbåtstrafiken utgjort Hangö stad och Bromarf. Att Bromarf med sin ringa befolkning ej skall i ekonomiskt afseende kunna uppbära en ångbåtslinje är ju ganska naturligt, och då Hangö stad såsom andra ändstation tvang båten att gå rundt den långa Tulludden - en färd på cirka 50 à 60 minuter - kunde företaget ej bära sig.
Annorlunda bör det däremot ställa sig, resonerar man, om ångbåten befrias från den långa omvägen förbi Tulludden och som ändstation på denna sida för Östervik hamn invid Hangöby. Härigenom skulle båten ha två timmars mindre gång dagligen och traden komme att förmedlas på jämförelsevis lugna vatten.
Beträffande Hangöby såsom ändpunkt för den blifvande linjen kan ju meningarna vara delade, men i hvarje händelse kunde man till en början försöka begagna sig af Östervik såsom ändstation. Visar sig denna opraktisk till följd af de omlastningar som här måste förekomma, kan, sedan nödig erfarenhet vunnits, linjen dragas ut till stadens östra hamn.
För det nya ångbåtsbolagets tillkomst erfodras emellertid ett kapital om cirka 30,000 mk, förutsatt nämligen att en äldre, men dock i godt skick befintlig ångbåt står att erhållas. Det är detta belopp man nu söker få intresseradt för företaget, och hopp om att man härutinnan skall lyckas förefinnes äfven.
fredag 6 april 2012
Långfredag med långa minuter
Detta är dagen som framom alla andra visar vilket "bakom takana-land" vi egentligen är.
I ett land med officiell religionsfrihet ska hela landet stå stilla, alla radio- och tv-sändningar består av kyrkopropaganda och klassisk musik modell ledsam. Allt på grund av att de kristna i dag har sorg, sorg har de för att de fick syndernas förlåtelse då Kristus blev korsfäst.
Visste ni att det var så sent som den 1 september 1999 som lagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes, den lag som förbjöd oss ha roligt på långfredagen. Att jämföra med framstegslandet Sverige, som slopade den allmänna sorgeplikten redan 30 år tidigare.
Jag ryser inombords då jag tänker på vad vår kristdemokratiska inrikesminister Räsänen kokar ihop för förbud under veckoslutet. I sin sorg.
Nu har hon under den senaste tiden föreslagit att vi ska återinföra någon form av förbudslag, som gäller allt från alkohol och tobak till de kläder vi bär, som nästa kan hon kanske föreslå att vi får röstningsförbud.
För inte vet vi ändå vad vi gör.
I ett land med officiell religionsfrihet ska hela landet stå stilla, alla radio- och tv-sändningar består av kyrkopropaganda och klassisk musik modell ledsam. Allt på grund av att de kristna i dag har sorg, sorg har de för att de fick syndernas förlåtelse då Kristus blev korsfäst.
Visste ni att det var så sent som den 1 september 1999 som lagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes, den lag som förbjöd oss ha roligt på långfredagen. Att jämföra med framstegslandet Sverige, som slopade den allmänna sorgeplikten redan 30 år tidigare.
Jag ryser inombords då jag tänker på vad vår kristdemokratiska inrikesminister Räsänen kokar ihop för förbud under veckoslutet. I sin sorg.
Nu har hon under den senaste tiden föreslagit att vi ska återinföra någon form av förbudslag, som gäller allt från alkohol och tobak till de kläder vi bär, som nästa kan hon kanske föreslå att vi får röstningsförbud.
För inte vet vi ändå vad vi gör.
torsdag 5 april 2012
Förkylningstider
Hosta och snuva kombinerad med en bultande huvudvärk fungerar som en förbannelse då det gäller inspiration. Alla vettiga tankar är som bortblåsta och koncentrationsförmågan är lika med noll.
Inte för att det är så mycket bevänt med vettiga, koncentrerade, tankar annars heller.
Social- och hälsovården i Raseborg och Hangö erbjuder gemensamt studerande platser för inlärning i arbete och som vikarier, läser jag i en annons på nätet. Vi behöver dig för att jobba för social- och hälsovården i våra städer, säger man.
Någonting om kompetenskrav sägs inte, men man utlovar en högklassig och stimulerande arbetsplats där man satsar på att utveckla vården och upprätthålla och utveckla personalens kompetens.
Som gjort för alla blivande bluffläkare, med andra ord.
Jag förlitar mig mera till apotekens farmaceuter och tar en aspirin.
Inte för att det är så mycket bevänt med vettiga, koncentrerade, tankar annars heller.
Social- och hälsovården i Raseborg och Hangö erbjuder gemensamt studerande platser för inlärning i arbete och som vikarier, läser jag i en annons på nätet. Vi behöver dig för att jobba för social- och hälsovården i våra städer, säger man.
Någonting om kompetenskrav sägs inte, men man utlovar en högklassig och stimulerande arbetsplats där man satsar på att utveckla vården och upprätthålla och utveckla personalens kompetens.
Som gjort för alla blivande bluffläkare, med andra ord.
Jag förlitar mig mera till apotekens farmaceuter och tar en aspirin.
onsdag 4 april 2012
Bättre än väntat
Det gick betydligt bättre än beräknat för Hangö stad under fjolåret, läser jag i nyheterna. Från YLE berättar man att stadens bokslut visar på ett överskott på drygt 2,3 miljoner euro.
Så, då uppstår snart diskussioner gällande vad pengarna ska användas till. Den indoktrinerade finländska reaktionen borde väl per automatik vara att betala bort en del av de ackumelerade skulderna.
Men i dagens läge, med oviss framtid inom alla områden, kanske det vore bra att investera pengarna.
Nu menar jag inte att de skulle investeras i hamnen, så som man kanske kunde tänka sig min ironi fungerar, utan jag avser en investering i framtiden. Då staden sakta men säkert håller på att förbinda sig till att satsa mera på turismen, kanske man kunde lägga pengarna på någonting som gynnar såväl turister som hangöbor? Inte bara nu, utan för en längre framtid.
En vackrare och mera välfungerande, trafikmässigt sett, stad gör garanterat oss all glada. Tänk bara; vägarna i skick, bättre skyltning och kanske någon cykelled mot Hangöbyhållet.
Då kunde inte bara turister, utan även jag, tänka på att ta velocipeden ner till Kroken på en öl.
Men, tyvärr, sjabblas nog pengarna bort på någonting totalt vansinnigt.
Kanske en rondell.
Så, då uppstår snart diskussioner gällande vad pengarna ska användas till. Den indoktrinerade finländska reaktionen borde väl per automatik vara att betala bort en del av de ackumelerade skulderna.
Men i dagens läge, med oviss framtid inom alla områden, kanske det vore bra att investera pengarna.
Nu menar jag inte att de skulle investeras i hamnen, så som man kanske kunde tänka sig min ironi fungerar, utan jag avser en investering i framtiden. Då staden sakta men säkert håller på att förbinda sig till att satsa mera på turismen, kanske man kunde lägga pengarna på någonting som gynnar såväl turister som hangöbor? Inte bara nu, utan för en längre framtid.
En vackrare och mera välfungerande, trafikmässigt sett, stad gör garanterat oss all glada. Tänk bara; vägarna i skick, bättre skyltning och kanske någon cykelled mot Hangöbyhållet.
Då kunde inte bara turister, utan även jag, tänka på att ta velocipeden ner till Kroken på en öl.
Men, tyvärr, sjabblas nog pengarna bort på någonting totalt vansinnigt.
Kanske en rondell.
måndag 2 april 2012
Upp i rök
I nyheterna i dag berättas det att Joddböle i Ingå eller Tolkis i Borgå ska bli huvudhamn för import av flytande naturgas, LNG. Jag har helt för mig att det var det här som skulle komma till Hangö, som det var rätt mycket prat om i Januari då minister Kyllönen besökte staden, men nu finns inte ens Hangö hamn kvar som ett alternativ längre.
Tydligen sket det på sig någonstans längs vägen i planerna, såväl förhoppningar som visioner gick upp i rök. Igen.
Så kan det gå, man kan fritt välja att vara glad eller ledsen, men nog tycker jag det låter konstigt.
En annan sak jag tycker är konstig, som jag hörde berättas om i går, är hur nära det var att ett för tillfället tomt egnahemshus gick upp i rök. Påpassliga grannar skrämde iväg en misstänkt filur som smög omkring på gården, han försvann fort som sjutton då de anropade honom. Efter sig glömde han två bensindunkar, med redan avtagen kork, som antagligen skulle fungera som en annan sorts bränsle än vad det egentligen är ämnat för.
Jag hade trott och hoppats att myndigheterna hade pyromanerna under kontroll, men tydligen inte. Larma polisen om ni ser sådana här kryp smyga omkring, det är mitt råd till oss alla. Vi måste få stopp på det här.
Ju förr, dess bättre.
Tydligen sket det på sig någonstans längs vägen i planerna, såväl förhoppningar som visioner gick upp i rök. Igen.
Så kan det gå, man kan fritt välja att vara glad eller ledsen, men nog tycker jag det låter konstigt.
En annan sak jag tycker är konstig, som jag hörde berättas om i går, är hur nära det var att ett för tillfället tomt egnahemshus gick upp i rök. Påpassliga grannar skrämde iväg en misstänkt filur som smög omkring på gården, han försvann fort som sjutton då de anropade honom. Efter sig glömde han två bensindunkar, med redan avtagen kork, som antagligen skulle fungera som en annan sorts bränsle än vad det egentligen är ämnat för.
Jag hade trott och hoppats att myndigheterna hade pyromanerna under kontroll, men tydligen inte. Larma polisen om ni ser sådana här kryp smyga omkring, det är mitt råd till oss alla. Vi måste få stopp på det här.
Ju förr, dess bättre.
söndag 1 april 2012
Men, framtidsvisioner?
Häromdagen hade jag tillfället att besöka det alltid lika förträffliga Alans Café, i tecken av ett informations- och diskussionstillfälle gällande framtidsvisionerna för turismen inom staden.
En av de saker som diskuterades var, naturligtvis, hotellets vara eller eventuella inte vara. Representanter från stad och näringsliv intygade alla som med en mun att "nog blir det bra".
Vi får hopppas så.
Efter mötet, då den officiella delen var överstökad, fick jag höra att det finns en reservplan. En grupp fria kvinnor från Ryssland, under ledning av estniska Minnea Tarvinainen, har gett ett anbud på att få hyra hotellet. Gruppen, som kallar sig публичные дома для всех, ska ha gett ett anbud som det är svårt att säga nej till.
Kundgruppen man avser rikta in sig på ska till stora delar bestå av konferensdeltagare från främst huvudstadsregionen, är det tänkt, men även personer från närregionen ska önskas välkomna.
Allt det där låter gott och bra att höra, men utseendemässigt tycker jag inte om de krav man har.
Siden och sammet i all ära, men jag tror inte de materialen klarar väder och vind.
Och varför ska det nödvändigtvis målas rött?
En av de saker som diskuterades var, naturligtvis, hotellets vara eller eventuella inte vara. Representanter från stad och näringsliv intygade alla som med en mun att "nog blir det bra".
Vi får hopppas så.
Efter mötet, då den officiella delen var överstökad, fick jag höra att det finns en reservplan. En grupp fria kvinnor från Ryssland, under ledning av estniska Minnea Tarvinainen, har gett ett anbud på att få hyra hotellet. Gruppen, som kallar sig публичные дома для всех, ska ha gett ett anbud som det är svårt att säga nej till.
Kundgruppen man avser rikta in sig på ska till stora delar bestå av konferensdeltagare från främst huvudstadsregionen, är det tänkt, men även personer från närregionen ska önskas välkomna.
Allt det där låter gott och bra att höra, men utseendemässigt tycker jag inte om de krav man har.
Siden och sammet i all ära, men jag tror inte de materialen klarar väder och vind.
Och varför ska det nödvändigtvis målas rött?
lördag 31 mars 2012
Strandade planer
Från Lappvik meddelas det att det inte blir någon ny matbutik, åtminstone inte till denna sommar. Det här är verkligen tråkiga nyheter för alla Lappvikbor, sommargäster och övriga i närheten boende.
Inte för att den senaste butiken, under sista tiden, var så mycket att skryta med, men man fick åtminstone toalettpapper och någon konservburk då man behövde. Och kanske en aspirin.
På YLE skriver man att orsaken till att det blir intet av planerna är brist på finansiering, måhända hade de intresserade trott att det är billigt att leka butik?
Den högst lokala SFP-gubben Kari Nöjd, som sitter i Hangö stads fullmäktige, är viceordförande i tekniska nämnden och suppleant i miljönämnden anser i samma inslag på YLE att det är besvärligt att vara tvungen att åka in till Ekenäs för att göra sina uppköp.
Av en sådan SFP-gubbe, med de förtroendeuppdrag han har, kunde man väl ha hoppats på att han gör sina uppköp i Hangö. Eller åtminstone haft vett att låtsas.
Inte för att den senaste butiken, under sista tiden, var så mycket att skryta med, men man fick åtminstone toalettpapper och någon konservburk då man behövde. Och kanske en aspirin.
På YLE skriver man att orsaken till att det blir intet av planerna är brist på finansiering, måhända hade de intresserade trott att det är billigt att leka butik?
Den högst lokala SFP-gubben Kari Nöjd, som sitter i Hangö stads fullmäktige, är viceordförande i tekniska nämnden och suppleant i miljönämnden anser i samma inslag på YLE att det är besvärligt att vara tvungen att åka in till Ekenäs för att göra sina uppköp.
Av en sådan SFP-gubbe, med de förtroendeuppdrag han har, kunde man väl ha hoppats på att han gör sina uppköp i Hangö. Eller åtminstone haft vett att låtsas.
fredag 30 mars 2012
Polisen + Itella + R-kiosken = ?
Jag hade i dag orsak att besöka vårt lokala poliskontor, som ännu ibland håller öppet för att betjäna medmänniskor i nöd, i akt och mening att göra ett erkännande. Det fick jag nog så gärna göra, enligt den vänlige polismannen, men det måste ske per post.
Jag blev hänvisad till R-kiosken.
Nu är det väl nog gott och väl, posten heter ju numera R-kioski - åtminstone i Hangö - men nog tycker jag att polisen eller någon kanslist hade kunnat ta emot mina papper direkt. Då det i alla fall fortfarande är en rent polisiär sak med fortkörningsböter.
Men så här i utlokaliseringstider, med indragningshot och inbesparingar hägrande över alla statliga instanser, kanske vi snart ser de nu blåklädda poliserna klädda som R-kioskens tanter, så som nu redan skett med postens personal.
Blått och orange är postens färger, blått och gult är kioskens och blåvitt har vi trott att är polisens. I framtiden går kanske poliserna omkring i dräkter med blå och gula ränder med en och annan orange boll utspridd över ryggen.
Det är fantastiskt med privatisering, men vem i hela friden har gett just R-kiosken rätt att leka post och polis? Det kunde väl lika bra ha varit KotiPizza.
Då hade man åtminstone fått hembärning.
Jag blev hänvisad till R-kiosken.
Nu är det väl nog gott och väl, posten heter ju numera R-kioski - åtminstone i Hangö - men nog tycker jag att polisen eller någon kanslist hade kunnat ta emot mina papper direkt. Då det i alla fall fortfarande är en rent polisiär sak med fortkörningsböter.
Men så här i utlokaliseringstider, med indragningshot och inbesparingar hägrande över alla statliga instanser, kanske vi snart ser de nu blåklädda poliserna klädda som R-kioskens tanter, så som nu redan skett med postens personal.
Blått och orange är postens färger, blått och gult är kioskens och blåvitt har vi trott att är polisens. I framtiden går kanske poliserna omkring i dräkter med blå och gula ränder med en och annan orange boll utspridd över ryggen.
Det är fantastiskt med privatisering, men vem i hela friden har gett just R-kiosken rätt att leka post och polis? Det kunde väl lika bra ha varit KotiPizza.
Då hade man åtminstone fått hembärning.
torsdag 29 mars 2012
Skatte- och prishöjningar
Det är inte alla dagar vi Finländare har orsak att vara glada över skatte- och prishöjningar, men nu har arbetarna på bilimportbolagen verkligen kunnat glädas; den kommande skatteförhöjningen för bilar har gjort att det under den senaste tiden funnits mycket arbete.
Bra så. Tyvärr inverkar det inte positivt på framtiden, i värsta fall kanske tvärtom, och samarbetsförhandlingarna fortsätter. Men man får väl vara glad över det lilla, som någon uttryckte saken.
Hamnens personal kan för sin del se fram emot bättre, åtminstone mera arbetsdryga, tider. Det vill säga i fall av att hamndirektionsordförande Sundbergs visioner slår rätt. På grund av de ständigt stigande transportkostnaderna vill han marknadsföra Hangö hamn som ett nära liggande alternativ, logistiskt sett, för de västnyländska export- och importföretagen.
Mycket bra, det med, i synnerhet på längre sikt. Men nog kan man säkert anta att det här med stor sannolikhet kommer att kräva en eller annan miljon i nyinvesteringar från hamnens sida.
För så brukar det vara, då hamnen hittar en ny marknad.
Bra så. Tyvärr inverkar det inte positivt på framtiden, i värsta fall kanske tvärtom, och samarbetsförhandlingarna fortsätter. Men man får väl vara glad över det lilla, som någon uttryckte saken.
Hamnens personal kan för sin del se fram emot bättre, åtminstone mera arbetsdryga, tider. Det vill säga i fall av att hamndirektionsordförande Sundbergs visioner slår rätt. På grund av de ständigt stigande transportkostnaderna vill han marknadsföra Hangö hamn som ett nära liggande alternativ, logistiskt sett, för de västnyländska export- och importföretagen.
Mycket bra, det med, i synnerhet på längre sikt. Men nog kan man säkert anta att det här med stor sannolikhet kommer att kräva en eller annan miljon i nyinvesteringar från hamnens sida.
För så brukar det vara, då hamnen hittar en ny marknad.
![]() |
Bild: B. Wikström |
onsdag 28 mars 2012
Nybyggnation
Det är redan allom bekant att vår stad för tillfället ser ut som... Det byggs och grävs både här och där, inte är det vackert men det får man väl stå ut med.
Våren 1907 kan det kanske ha varit en liknande situation, åtminstone finns det paraleller, att döma av signaturen Knickes notis i tidningen Hangö den 28 mars:
Våren 1907 kan det kanske ha varit en liknande situation, åtminstone finns det paraleller, att döma av signaturen Knickes notis i tidningen Hangö den 28 mars:
"I detta blad har tidigare ingått en detaljerad beskrifning af den tillbyggnad till Societetshuset, som under vinterns lopp uppförts i hörnet af Hafsgatan och Hamntorget. Arbetet har nu framskridit så långt att man med lätthet kan föreställa sig den blifvande sommarrestaurangens slutliga utseende. Ett helhetsintryck är tillsvidare svårt att erhålla, men man kan nu redan se att det vackra huset med sin modärna stil, sina verandor och utsprång kommer att göra sig mycket fördelaktigt gällande i all synnerhet från hafssidan betraktadt.
En annan värdefull tillökning i arkitektoniskt hänseende erhåller staden i den byggnad, som af herr J. Eriksén håller på att uppföras i hörnet af Järnvägs- och Gengatorna.
Huset uppföres i tvenne våningar den nedre af sten, inrymmande enbart affärslokaler, den öfre af trä och inrymmande privata boningslokaler. De i nedre våningen belägna butikerna till antalet fem, komma att samtliga utgöras af ett större expeditionsrum samt bakom detta belägna två mindre lagerrum. Expeditionsrummen förses med stora spegelfönster.
I öfre våningen inrymmes en större lokal om 5 rum och kök samt två mindre hvardera om 3 rum och kök. Modärna bekvämligheter, såsom kloakledning, komma själffallet att inrättas i gården. Vattenledningsrör ämnar man nu redan, framsynt nog, nedlägga för att omedelbart kunna användas då staden i en snar framtid blir nödsakad anlägga ett tidsenligt vattenledningssystem. Elektrisk belysning skall installeras såsnart belysningsfrågan blir afgjord mellan staden och herr Zeiden.
Ritningarna till byggnaden framvisa synnerligen anslående fasader såväl mot Järnvägsgatan, som mot Gengatan. Ehuru exteriören icke är hållen i fullt modärn stil så kommer dock det ståtliga huset med sin dominerande tornspira att utgöra en verklig prydnad för staden och då man härtill lägger den i ögonen fallande plats, som huset erhållit invid Järnvägstorget har man skäl att känna sig tillfredsställd öfver denna nya vinning för stadens yttre fysionomi. Man synes slutligen börja öfvergifva det redan alltför länge praktiserade byggnadssättet med fyra släta väggar och ett helt tak och börjar numera lägga an äfven på den yttre utstyrseln. Måtte tendensen bibehålla sig och allt mera utvecklas!"
En annan värdefull tillökning i arkitektoniskt hänseende erhåller staden i den byggnad, som af herr J. Eriksén håller på att uppföras i hörnet af Järnvägs- och Gengatorna.
Huset uppföres i tvenne våningar den nedre af sten, inrymmande enbart affärslokaler, den öfre af trä och inrymmande privata boningslokaler. De i nedre våningen belägna butikerna till antalet fem, komma att samtliga utgöras af ett större expeditionsrum samt bakom detta belägna två mindre lagerrum. Expeditionsrummen förses med stora spegelfönster.
I öfre våningen inrymmes en större lokal om 5 rum och kök samt två mindre hvardera om 3 rum och kök. Modärna bekvämligheter, såsom kloakledning, komma själffallet att inrättas i gården. Vattenledningsrör ämnar man nu redan, framsynt nog, nedlägga för att omedelbart kunna användas då staden i en snar framtid blir nödsakad anlägga ett tidsenligt vattenledningssystem. Elektrisk belysning skall installeras såsnart belysningsfrågan blir afgjord mellan staden och herr Zeiden.
Ritningarna till byggnaden framvisa synnerligen anslående fasader såväl mot Järnvägsgatan, som mot Gengatan. Ehuru exteriören icke är hållen i fullt modärn stil så kommer dock det ståtliga huset med sin dominerande tornspira att utgöra en verklig prydnad för staden och då man härtill lägger den i ögonen fallande plats, som huset erhållit invid Järnvägstorget har man skäl att känna sig tillfredsställd öfver denna nya vinning för stadens yttre fysionomi. Man synes slutligen börja öfvergifva det redan alltför länge praktiserade byggnadssättet med fyra släta väggar och ett helt tak och börjar numera lägga an äfven på den yttre utstyrseln. Måtte tendensen bibehålla sig och allt mera utvecklas!"
Etiketter:
gengatan,
hamntorget,
havsgatan,
järnvägsgatan,
societetshuset
måndag 26 mars 2012
Diverse struntprat om välmående
Ja då har jag igen tillbringat ett par dagar i Syndalen, fått frisk luft på skattebetalarnas bekostnad. Eller har jag varit utsatt för miljögifter och annat skit?
Närheten till Koverhar på våra reservövningar får mig varje gång att fundera på vad för slags skit det egentligen spys ut från fabriken, i synnerhet den här gången då varningen för kolmonoxid tjöt över nejden under hela fredagen. I dag läser jag som på beställning att jag inte är den enda som funderar på det här. Nylands Närings-, trafik- och miljöcentral (NTM-centralen) vill veta vad det är som rinner ut med regnvattnet, egentligen.
I går ordnades den årligen återkommande "Må Bra-dagen" i stadshuset, som vanligt besökt av nyfikna och genuint intresserade.
Själv orkade jag inte bry mig, jag mådde inte bra, men jag hörde att där hade funnits en trollande läkare. Kanske kunde han ha trollat bort värken i mina fötter?
En destillerad gyllene vätska importerad från de Skotska högländerna fick för min del fylla samma funktion.
Närheten till Koverhar på våra reservövningar får mig varje gång att fundera på vad för slags skit det egentligen spys ut från fabriken, i synnerhet den här gången då varningen för kolmonoxid tjöt över nejden under hela fredagen. I dag läser jag som på beställning att jag inte är den enda som funderar på det här. Nylands Närings-, trafik- och miljöcentral (NTM-centralen) vill veta vad det är som rinner ut med regnvattnet, egentligen.
I går ordnades den årligen återkommande "Må Bra-dagen" i stadshuset, som vanligt besökt av nyfikna och genuint intresserade.
Själv orkade jag inte bry mig, jag mådde inte bra, men jag hörde att där hade funnits en trollande läkare. Kanske kunde han ha trollat bort värken i mina fötter?
En destillerad gyllene vätska importerad från de Skotska högländerna fick för min del fylla samma funktion.
fredag 23 mars 2012
Och berget det krymper
Benccu Wikström var på plats då varningssignalen gick, så här ser det ut då Drottningberg sakta men säkert försvinner:
Blodad tand
Ja, det verkar som om kristdemokraten Outi McDonald fått blodad tand, vilket väl kan tyckas vara passande, då det gäller övervakning. Knappt har det bestämts om mera kameraövervakning vid våra skol- och idrottshus, så ska plötsligt våra gator också bevakas per bild.
I en senaste vecka inlämnad motion vill hon få kameraövervakning på ställen i Hangö där sådana behövs. I första hand menar hon att de, kamerorna, behövs på Brunnsgatan, på båda sidor av Villavägen och eventuellt på andra ställen där fara för trafikolyckor finns.
Det skulle då betyda, i stort sett, överallt utanför våra ytterdörrar.
Jag var tvungen se efter på kartan var dessa i motionen nämnda gator är, för att bli helt säker på min sak, ingetdera av gatorna torde räknas som livligt trafikerad. Jag medger att jag mer än gärna ser farthinder utplacerade på Appelgrensvägen, främst för att där springer så många småttingar på väg till och från badstranden Plagen, men kameror på Villavägen?
Det värsta är, att förr eller senare får de här människorna alltid som de vill.
I en senaste vecka inlämnad motion vill hon få kameraövervakning på ställen i Hangö där sådana behövs. I första hand menar hon att de, kamerorna, behövs på Brunnsgatan, på båda sidor av Villavägen och eventuellt på andra ställen där fara för trafikolyckor finns.
Det skulle då betyda, i stort sett, överallt utanför våra ytterdörrar.
Jag var tvungen se efter på kartan var dessa i motionen nämnda gator är, för att bli helt säker på min sak, ingetdera av gatorna torde räknas som livligt trafikerad. Jag medger att jag mer än gärna ser farthinder utplacerade på Appelgrensvägen, främst för att där springer så många småttingar på väg till och från badstranden Plagen, men kameror på Villavägen?
Det värsta är, att förr eller senare får de här människorna alltid som de vill.
Etiketter:
brunnsgatan,
kameraövervakning,
mcdonald,
villavägen
torsdag 22 mars 2012
Dagens tidning
En varje vecka återkommande ritual, så här på torsdag, är att klä på sig ytterkläder och traska iväg någonstans för att införskaffa veckans version av Hangötidningen.
Ofta känns det, då jag bläddrat igenom den, onödigt. I synnerhet sådana gånger då den borde ha delats ut gratis till alla hushåll och jag betalat för den. Var det inte förresten en sådan utdelning inbokad till i dag?
I dag kan jag till min stor glädje till alla delar hålla med tidningens ledarskribent, redaktionschefen Mikael Heinrichs, som skriver om framtidens närdemokrati. Eller snarare frånvaron av den. Ett läsvärt ställningstagande som gör min motionstur värd besväret.
En annan läsvärd grej, skriven av samma redaktör, var artikeln om deltidsbrandmännen. Jag läser i den ett uttalande av brandmästare Toni Pyökäri, där han säger att FBK-arna inte längre är verksamma och numera ersatta av dessa deltidsbrandmän.
Kan det här verkligen stämma? Och i så fall; Varför?
Den frivilliga brandkåren har som en verksam enhet en lång och gedigen historia, betydligt längre än det som numera kallas räddningsverket, och den kunskapsbasen är det ju synd att slopa.
Dessutom har jag för mig att det har varit roligt för ungarna att lära sig både det ena och det andra, till en överkomlig kostnad för kommun och stat, ungefär som de utdöende scouterna.
Förhoppningsvis har Pyökäri endera blivit missförstådd eller felciterad. Inte tror jag några deltidsbrandmän kan ersätta FBK.
Ofta känns det, då jag bläddrat igenom den, onödigt. I synnerhet sådana gånger då den borde ha delats ut gratis till alla hushåll och jag betalat för den. Var det inte förresten en sådan utdelning inbokad till i dag?
I dag kan jag till min stor glädje till alla delar hålla med tidningens ledarskribent, redaktionschefen Mikael Heinrichs, som skriver om framtidens närdemokrati. Eller snarare frånvaron av den. Ett läsvärt ställningstagande som gör min motionstur värd besväret.
En annan läsvärd grej, skriven av samma redaktör, var artikeln om deltidsbrandmännen. Jag läser i den ett uttalande av brandmästare Toni Pyökäri, där han säger att FBK-arna inte längre är verksamma och numera ersatta av dessa deltidsbrandmän.
Kan det här verkligen stämma? Och i så fall; Varför?
Den frivilliga brandkåren har som en verksam enhet en lång och gedigen historia, betydligt längre än det som numera kallas räddningsverket, och den kunskapsbasen är det ju synd att slopa.
Dessutom har jag för mig att det har varit roligt för ungarna att lära sig både det ena och det andra, till en överkomlig kostnad för kommun och stat, ungefär som de utdöende scouterna.
Förhoppningsvis har Pyökäri endera blivit missförstådd eller felciterad. Inte tror jag några deltidsbrandmän kan ersätta FBK.
onsdag 21 mars 2012
Kommunreformens regionrunda
Jag sitter och lyssnar på en konferens från mässcentret i Helsingfors, där det samlats ministrar, statliga tjänstemän och lokala påverkare från kommunerna.
Ämnet för konferensen är naturligtvis kommunreformen och hittils har jag endast hört två personer vara positivt inställda till de förslag som framkommit; bostads- och kommunikationsminister Kiuru samt kommunförvaltningens strukturarbetsgrupps medlem Matti Vatilo.
Vår egen Sture Söderholm höll för en stund sedan sitt fyra minuters anförande, där han påpassligt påpekade att Hangö inte behöver en kommunreform till någonting över huvudtaget.
Ungefär vad alla andra jag hört hittils anser om sina respektive kommuner. Ingen verkar anse sig behöva kommunsammanslagningar, förutom Helsingforsarna.
Ganska intressant, adressen var man kan hitta det hela är DENNA.
Ämnet för konferensen är naturligtvis kommunreformen och hittils har jag endast hört två personer vara positivt inställda till de förslag som framkommit; bostads- och kommunikationsminister Kiuru samt kommunförvaltningens strukturarbetsgrupps medlem Matti Vatilo.
Vår egen Sture Söderholm höll för en stund sedan sitt fyra minuters anförande, där han påpassligt påpekade att Hangö inte behöver en kommunreform till någonting över huvudtaget.
Ungefär vad alla andra jag hört hittils anser om sina respektive kommuner. Ingen verkar anse sig behöva kommunsammanslagningar, förutom Helsingforsarna.
Ganska intressant, adressen var man kan hitta det hela är DENNA.
tisdag 20 mars 2012
Det ljusnar, eller gör det det?
Då jag åkte omkring i stan i går lade jag märke till att det i västra hamnen låg rätt många fartyg, ovanligt många tyckte jag. Själv räknade jag dem inte, men det sades vara hela fem stycken som låg där för lassning och lossning. Så rysligt många fler kan väl inte ens tas emot samtidigt?
Fartygslistan som tillhandahålls av Hangö hamn visar även den på en konstant trafik under den närmaste tiden. Om den ökar eller inte vet jag ingenting om, men åtminstone finns den, trafiken, och det är väl en förutsättning för att det ska finnas arbetsplatser.
Och arbetsplatser är det som i dessa tider behövs, helt oberoende av om de kommer från hamnen eller en matbutik.
Glädjande nog visar färska siffror att arbetslöshetsgraden minskat rätt markant sedan februari i fjol. Och ännu mera under den senaste månaden. Det kan helt klart till en del bero på utflyttning, men även de lediga arbetsplatserna lär ha blivit fler än tidigare.
Och framåt sommaren brukar arbetstillfällena av tradition bli fler än under vintertid, åtminstone här i Hangö, så man kan lugnt förmoda att arbetslöshetsprocenten sjunker ytterligare innan hösten.
Låt oss glädjas över detta, så länge det varar. Till nästa vinter finns det en nog så stor risk för att samma siffror visar sig vara betydligt högre än tidigare.
Men den dagen, den sorgen.
Fartygslistan som tillhandahålls av Hangö hamn visar även den på en konstant trafik under den närmaste tiden. Om den ökar eller inte vet jag ingenting om, men åtminstone finns den, trafiken, och det är väl en förutsättning för att det ska finnas arbetsplatser.
Och arbetsplatser är det som i dessa tider behövs, helt oberoende av om de kommer från hamnen eller en matbutik.
Glädjande nog visar färska siffror att arbetslöshetsgraden minskat rätt markant sedan februari i fjol. Och ännu mera under den senaste månaden. Det kan helt klart till en del bero på utflyttning, men även de lediga arbetsplatserna lär ha blivit fler än tidigare.
Och framåt sommaren brukar arbetstillfällena av tradition bli fler än under vintertid, åtminstone här i Hangö, så man kan lugnt förmoda att arbetslöshetsprocenten sjunker ytterligare innan hösten.
Låt oss glädjas över detta, så länge det varar. Till nästa vinter finns det en nog så stor risk för att samma siffror visar sig vara betydligt högre än tidigare.
Men den dagen, den sorgen.
lördag 17 mars 2012
Vårtecken
Jag brukar alltid ta det som ett vårtecken då jag hör de första måsarna, så även i dag.
Nu är det vår.
Av rena rama nyfikenheten kollade jag när jag hörde dem första gången i fjol, det var den 26 mars. Året innan var det den 21 och jag blev senare samma dag tvungen att skotta en halv meter snö. Så kan det gå.
Vad jag inte hört på många år är skrikande marskatter, vilket jag bara är glad för, för visst kan de gå en på nerverna. Vid närmare eftertanke kan jag inte påminna mig om när jag överhuvudtaget sett en katt senast, annat än på bild.
En som däremot ser av dem mer än han önskade skrev till Hangöskvaller och berättade om en hel drös av dessa fyrfotingar som invaderat hans gård och bil. Han berättar om hela 9 stycken av dem som har tagit till vana att uträtta sina naturbehov på hans bil, vilket naturligtvis medför en obehaglig stank även inuti bilen.
Kattpiss.
Vad som förvånar mig, är att denne förgrymmade medborgare säger sig ha kontaktat såväl kattägaren, polisen och djurskyddet utan resultat. Jag vet att om jag kontaktade alla dessa instanser, och var så förbannad som jag ibland kan bli, så hade åtminstone polisen reagerat.
Kommit och gjort husundersökning för att leta efter mina dolda vapen.
Nu är det vår.
Av rena rama nyfikenheten kollade jag när jag hörde dem första gången i fjol, det var den 26 mars. Året innan var det den 21 och jag blev senare samma dag tvungen att skotta en halv meter snö. Så kan det gå.
Vad jag inte hört på många år är skrikande marskatter, vilket jag bara är glad för, för visst kan de gå en på nerverna. Vid närmare eftertanke kan jag inte påminna mig om när jag överhuvudtaget sett en katt senast, annat än på bild.
En som däremot ser av dem mer än han önskade skrev till Hangöskvaller och berättade om en hel drös av dessa fyrfotingar som invaderat hans gård och bil. Han berättar om hela 9 stycken av dem som har tagit till vana att uträtta sina naturbehov på hans bil, vilket naturligtvis medför en obehaglig stank även inuti bilen.
Kattpiss.
Vad som förvånar mig, är att denne förgrymmade medborgare säger sig ha kontaktat såväl kattägaren, polisen och djurskyddet utan resultat. Jag vet att om jag kontaktade alla dessa instanser, och var så förbannad som jag ibland kan bli, så hade åtminstone polisen reagerat.
Kommit och gjort husundersökning för att leta efter mina dolda vapen.
fredag 16 mars 2012
Fiske- och lotsby
Jamenvisst kan man få ut positiva och glädjande ämnen ur nästan vilka notiser som helst. Som exempel följande:
Till min stora, denna gång på ett positivt sätt, förvåning läser jag att Eero Koli anhåller om tillstånd att få idka yrkesmässigt fiske på Hangö stads vattenområden och på vattenområden som staden hyr.
Jag tycker att det är fint att Koli understöder ett utdöende yrkessläkte på detta sätt, vi behöver fiskare i den här byn. För att kunna behålla vår trovärdighet som en gammal by bestående av väderbitna fiskare och lotsar.
Lotsar, ja. Jag läser att lotsverket igen får konkurrens på orten. Denna gång är det inte Finnpilot som är ute och åker, det är vårt vitt berömda kulturfolk som är igång. Byn har nu fått någon sorts projektpengar från Nylands förbund för att utbilda kulturlotsar. Tanken är att dessa med biograf-, biblioteks- och museibesök välutbildade lotsar ska visa vägen bland alla kulturella blindskär vi har i vår moderna värld.
Visst, jag låter raljerande men menar allvar, det här är verkligen ett lovvärt företag. Många är vi som kan behöva någon att hålla i handen då vi går och ser en spännande film.
Till min stora, denna gång på ett positivt sätt, förvåning läser jag att Eero Koli anhåller om tillstånd att få idka yrkesmässigt fiske på Hangö stads vattenområden och på vattenområden som staden hyr.
Jag tycker att det är fint att Koli understöder ett utdöende yrkessläkte på detta sätt, vi behöver fiskare i den här byn. För att kunna behålla vår trovärdighet som en gammal by bestående av väderbitna fiskare och lotsar.
Lotsar, ja. Jag läser att lotsverket igen får konkurrens på orten. Denna gång är det inte Finnpilot som är ute och åker, det är vårt vitt berömda kulturfolk som är igång. Byn har nu fått någon sorts projektpengar från Nylands förbund för att utbilda kulturlotsar. Tanken är att dessa med biograf-, biblioteks- och museibesök välutbildade lotsar ska visa vägen bland alla kulturella blindskär vi har i vår moderna värld.
Visst, jag låter raljerande men menar allvar, det här är verkligen ett lovvärt företag. Många är vi som kan behöva någon att hålla i handen då vi går och ser en spännande film.
torsdag 15 mars 2012
Bevara miljön i Badhusparken
Nu pratas det om hur miljön i Badhusparken, området kring Casino och därikring, ska bevaras. Och samtidigt utvecklas.
Sedan tidagare visste jag ju att området mellan Park och sportplan är betecknad som något underligt i stil med en skogspark, parkskog, eller annat vildvuxet område som ska bevaras i naturtillstånd.
Men om det senaste exemplet på hur naturtroget det ska vara är en indikation på hur det ska bli i framtiden, ja då tycker jag det går till överdrift med den bakåtsträvande utvecklingen.
Det fallna trädet på bilderna har nu legat tvärs över stigen sedan de senaste hårda vindarna häromdagen. Finns det faktiskt inget intresse i staden att åtgärda saken?
Eller har man för mycket att stå i med vid planerandet av flere tennisplaner?
Sedan tidagare visste jag ju att området mellan Park och sportplan är betecknad som något underligt i stil med en skogspark, parkskog, eller annat vildvuxet område som ska bevaras i naturtillstånd.
Det fallna trädet på bilderna har nu legat tvärs över stigen sedan de senaste hårda vindarna häromdagen. Finns det faktiskt inget intresse i staden att åtgärda saken?
Eller har man för mycket att stå i med vid planerandet av flere tennisplaner?
Sophantering i Lappvik
På det senaste mötet i miljönämnden förgrymmar sig SFP's Kari Nöjd, personlig ersättare för Mikael Kilpi, över hur illa sophanteringen i Lappvik småbåtshamn är skött. Det här läser jag på den välinformerade tidningen VN, som för nästan två år sedan rapporterade om samma problem.
Nu är det inte så att jag säger emot, det är mycket möjligt att problemet verkligen är allvarligt. De tider på året jag rört mig där har jag nu aldrig sett något sådant, men Nöjd är Lappvikbo, så han borde nog veta. Det stora och överfyllda sopkärlet blåser omkull och soporna sprids till stranden, säger han.
Här antar jag att det inte är någon av de två stora sopcontainrarna han avser, för inte ens i Lappvik blåser det så häftigt att de kan flyga omkring.
En vanlig enkel lösning på ett sådant här "problem" brukar vara att man tömmer sopkärlet en gång mera än tidigare, men nu kom miljönämnden enhälligt fram till att ärendet bör remitteras.
Det är rätta tag! I stället för att sopa soporna under mattan förflyttar man dem in i en avlägsen framtid.
I mina misstänksamma ögon ser det här ut som om någon vill ställa till med fan för Lappvik småbåtshamn och eller motorbåtsklubben därstädes. För sedan när har en roskistömning blivit ett ärende för miljönämnden? Och så allvarligt att det bör undersökas närmare?
Ett vanligt enkelt telefonsamtal kunde räcka till för problem av det här slaget.
Nu är det inte så att jag säger emot, det är mycket möjligt att problemet verkligen är allvarligt. De tider på året jag rört mig där har jag nu aldrig sett något sådant, men Nöjd är Lappvikbo, så han borde nog veta. Det stora och överfyllda sopkärlet blåser omkull och soporna sprids till stranden, säger han.
Här antar jag att det inte är någon av de två stora sopcontainrarna han avser, för inte ens i Lappvik blåser det så häftigt att de kan flyga omkring.
En vanlig enkel lösning på ett sådant här "problem" brukar vara att man tömmer sopkärlet en gång mera än tidigare, men nu kom miljönämnden enhälligt fram till att ärendet bör remitteras.
Det är rätta tag! I stället för att sopa soporna under mattan förflyttar man dem in i en avlägsen framtid.
I mina misstänksamma ögon ser det här ut som om någon vill ställa till med fan för Lappvik småbåtshamn och eller motorbåtsklubben därstädes. För sedan när har en roskistömning blivit ett ärende för miljönämnden? Och så allvarligt att det bör undersökas närmare?
Ett vanligt enkelt telefonsamtal kunde räcka till för problem av det här slaget.
Etiketter:
kilpi,
lappvik,
nöjd,
småbåtshamn,
sophantering
onsdag 14 mars 2012
Stadens inbesparingar
Tekniska verket har gått ut med en nationell offertbegäran gällande den påverkan på havets strömningar som eventuellt uppstår i och med byggandet av den nya vågbrytaren i Östra hamnen.
Låter det där som dålig svenska? Ber i så fall om om ursäkt, jag är rätt dålig på att översätta från det finska byråkratispråket. Men bättre än den som ansvarar för projektet från stadens sida, det vågar jag påstå att jag är, åtminstone om man ska döma enligt den annons som publicerats i HILMA. Det är en ständig källa till förvåning hos mig att mer och mer går enbart på finska, även i sådana här sammanhang, trots allt vad lagen säger om tvåspråkighet.
Nå, inget så speciellt eller nytt med det. Men vad jag däremot tycker att är småroligt, det är kontaktuppgifterna för den ansvarige kontaktpersonen Satu Wigren; Tekniska verket i Hangö och en e-post adress till Raseborg.
Kanske staden hittat ett nytt sätt att spara? Man låter all post gå till Raseborg och sliter på det sättet mindre på våra små och krympande resurser.
Ett annat sätt att undgå besväret med överfull postlåda är det som båthamnsförvaltaren Thomas Skarpman tagit till. De som INTE vill behålla sin båtplats nästa sommar ska skicka honom ett meddelande.
Jag tror inte han får någon större rusning av svar, vad jag förstått har vi brist på båtplatser i staden, men för säkerhets skull kanske han i alla fall borde kolla sin post då anmälningstiden gått ut.
Ja, ja. Sommaren närmar sig. Snart är det Jul.
Låter det där som dålig svenska? Ber i så fall om om ursäkt, jag är rätt dålig på att översätta från det finska byråkratispråket. Men bättre än den som ansvarar för projektet från stadens sida, det vågar jag påstå att jag är, åtminstone om man ska döma enligt den annons som publicerats i HILMA. Det är en ständig källa till förvåning hos mig att mer och mer går enbart på finska, även i sådana här sammanhang, trots allt vad lagen säger om tvåspråkighet.
Nå, inget så speciellt eller nytt med det. Men vad jag däremot tycker att är småroligt, det är kontaktuppgifterna för den ansvarige kontaktpersonen Satu Wigren; Tekniska verket i Hangö och en e-post adress till Raseborg.
Kanske staden hittat ett nytt sätt att spara? Man låter all post gå till Raseborg och sliter på det sättet mindre på våra små och krympande resurser.
Ett annat sätt att undgå besväret med överfull postlåda är det som båthamnsförvaltaren Thomas Skarpman tagit till. De som INTE vill behålla sin båtplats nästa sommar ska skicka honom ett meddelande.
Jag tror inte han får någon större rusning av svar, vad jag förstått har vi brist på båtplatser i staden, men för säkerhets skull kanske han i alla fall borde kolla sin post då anmälningstiden gått ut.
Ja, ja. Sommaren närmar sig. Snart är det Jul.
tisdag 13 mars 2012
Generalplan för stamstaden
I åratal har det pratats om den nya generalplanen för stamstaden. I november 2007 konstaterade man lyckligt att det rent praktiska arbetet med uppgörandet av den nya generalplanen hade startat, i morgon kväll ska den slutligen slås fast av stadsfullmäktige. Snabbt jobbat, gossar och flickor!
Under alla dessa år har det snarvlats om hamnar och friluftsområden, medan det stora problemet, våra möjligheter att röra oss mellan den norra och den södra delen av staden, på något sätt inte tagits upp i offentligheten. Redan nu är det svårt att komma över järnvägen, och värre ser det ut att bli.
Bron, eller viadukten som den antika konstruktionen så fint heter, är för smal och i dåligt skick. Gammal, helt enkelt, det har redan i många omgångar konstaterats. Där ser det inte ut att komma några förbättringar.
Däremot ser den rätt välfungerande korsningen i Hangö Norra ut att försvinna. I stället ska Korsmansgatan dras vidare längs med järnvägen, för att sluta i en rondell och en tunnel.
Herregud, lägg rondellen där Korsmansgatan slutar nu, om det nu nödvändigtvis ska måsta byggas rondeller, är min reaktion.
Men en drös med arkitekter, stadsplanerare, konsulter och all världens experter vet nog bättre än jag i den här saken.
Trots det kvarstår en gnagande misstanke om att det här nog inte är riktigt bra.
Under alla dessa år har det snarvlats om hamnar och friluftsområden, medan det stora problemet, våra möjligheter att röra oss mellan den norra och den södra delen av staden, på något sätt inte tagits upp i offentligheten. Redan nu är det svårt att komma över järnvägen, och värre ser det ut att bli.
Herregud, lägg rondellen där Korsmansgatan slutar nu, om det nu nödvändigtvis ska måsta byggas rondeller, är min reaktion.
Men en drös med arkitekter, stadsplanerare, konsulter och all världens experter vet nog bättre än jag i den här saken.
Trots det kvarstår en gnagande misstanke om att det här nog inte är riktigt bra.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)