tisdag 28 april 2009

Arbetslösheten ökar fortfarande


Hangö är den kommun som nu har allra mest arbetslösa i hela Nyland, rapporterar Svenska YLE.

Hangösiffran var i slutet av mars uppe i elva procent. Det betyder att 528 Hangöbor var arbetslösa. För ett år sedan var de arbetslösa i Hangö mer än hälften färre (231 eller 4,7 procent).

En månad tidigare, i slutet av februari var de arbetslösa i Hangö 426, det vill säga 9,1 procent. Arbetslösheten i Hangö har sedan årsskiftet stigit från 7,5 till 11 procent.

Om det intresserar någon, så kan man ju ansöka om tjänsten som stadskamrer eller ledande socialarbetare. Mera av stadens lediganslagna tjänster hittar du HÄR.

Läcka i Hangöbyområdet

Vattenledningen i korsningen Södergårdsgatan - Skepparegatan läcker, rapporteras det på Hangö stads informationssidor.

Reparationsarbetet påbörjas på förmiddagen. Vattentillförseln kommer tillfälligt att avbrytas närmast på Skepparegatans avsnitt från Hangöbyvägen österut och på Södergårdsgatans avsnitt från Skepparegatan norrut.



Kvarlämnade passagerare

Vårt lokalblad kan den 28.4.1895 i förtrytad ton berätta för sina läsare om ett inkonsekvent beteendemönster från stationsbefälets sida:

- Kwarlämnade ångbåtspassagerare. Senaste torsdag middag, då ångaren Astrea något före kl. 2 på dagen inlöpte i hamnen, nedsändes från stationen ett lokomotiw jämte en wagn för att afhämta de passagerare, som samma dag skulle fortsätta med posttåget härifrån widare. Ombord å ångaren tullbehandlades resgodset i en handwändning och man gjorde för öfrigt alt hwad man kunde för att förskona de resande från obehaget att genom ett försummande af tåget blifwa uppehållna härstädes ett helt dygn. Samtliga klasspassagerare - 5 till antalet - blefwo också i sista minuterna klara för afresa och stego ombord på tåget, som ögonblickligen ångade af till stationen. Ditkomna fingo desamma endast bewittna huru posttåget på, såsom det uppgifwes, bestämdt klockslag satte sig i rörelse utan att taga den ringaste notis om de samtidigt från hamnen anländande ångbåtsresenärerna, hwilka således sågo sig, trots alla ansträngningar och de glada förhoppningar om resans omedelbara fortsättande stationsbefälet ingifwit dem genom att nedsända ett extra lokomotiw till hamnen, nödsakade kwarstanna i Hangö till följande middag.

Med kännedom om att posttåget någon gång förut i slika fall försenats ända till 15 minuter, förefaller det oss något inkonsekwent att stationsbefälet för denna gång icke riskerade wänta 4 á 5 minuter, inom hwilken tid passagerarene jämte resgodset wäl hunnit öfwerflyttas från det extra loket till posttåget. För öfrigt woro ju de resande redan öfwertagna af järnwägen och hade det således warit densammas skyldighet att såwitt möjligt söka bereda dem tillfälle att medfölja tåget. Det passerade uppwäckte harm och förtrytelse hos de kwarlämnade passagerarene, något som ingen för öfrigt förwånar sig öfwer.

måndag 27 april 2009

Hangö i begynnelsen

I utställningen ”Hangö i begynnelsen, arkeologiska fynd berättar” framgår att Hangös historia är många hundra år äldre än man tidigare varit medveten om. I Hangö har under de senaste åren gjorts arkeologiska utgrävningar med intressanta resultat.

I utställningen berättas om Hangöudds betydelse som ankarplats och om uddens fasta bosättning under senare järnålder och tidig medeltid. Fynden berättar bl.a. om tidiga handelsförbindelser och om människors ofta utsatta liv på Hangöudd som sträcker sig långt ut i Östersjön.

Under utställningen föreläser arkeologerna Georg Haggrén och Henrik Jansson från Helsingfors universitet.

Utställningen öppnar den 8 maj.

Park inledde säsongen


Park öppnade i fredags sina dörrar för alla vänner av öl. I sortimentet finns för tillfället 38 olika smaker att prova på, men jag rekommenderar att man sprider ut intaget av dem över en längre tid.

Som en liten påminnelse kan jag nämna att det traditionella sillbordet återigen detta år står dukat på 1:a maj. Det facila priset på 10 € torde vara överkomligt för även de mindre bemedlade.

lördag 25 april 2009

Museet ansöker om överskridningsrätt


Hangö museum fick 2008 av Hangö Aktias sparbanksstiftelse 2000 € för sommarutställningen 2009.

Medlen flyttades till museets Stöd- och bidragmoment för 2009. Pro Hanko fick i år av Svenska kulturfonden 5000 € för att understöda samma utställning och nu har medlen flyttats till Stöd- och bidragmomentet. Sammanlagt har bidragspengar för ifrågavarande utställning fåtts 7000 €.

Kulturnämnden ansöker därför av stadsfullmäktige rätt att överskrida Hangö museums budget med 7000 € under nuvarande år.

På svenska betyder det här, att museichefen Marketta Wall frågar våra folkvalda om hon från museets sida kan använda de pengar hon fått donerade för att användas för museets räkning.

Låter det svårt? Ibland blir man verkligen förvånad över all den onödigt styva byråkrati som fortfarande florerar i vårt moderna samhälle.

fredag 24 april 2009

Laglöst lusläsande av lösa lagar

Ekenäs Notisblad den 24.4.1885:

- Dementi af wår uppgift om willebråd ifrån Hangö under förbjuden tid äskar ångaren Express redare hr kaptenen Carl Korsman, och detta på grund af följande i ofwansagdt afseende oss tillsändt intyg:

"På begäran får jag härmed intyga att en swensk jägare (namnet erindrar jag mig icke) den 11 dennes för mig å härwarande tullkammare företedde ett af 2:nne trowärdiga personer uthändigadt och af kronolänsmannen i orten (Lochteå?) bestyrkt intyg deröfwer att ett i en kolly insatt mindre parti harar och skogsfogel, som samma dag anmältes till utförsel med ångbåten Express, blifwit under laglig jagttid fångadt.

Hangö, den 18 April 1885
F. v. Haartman"

Detta intyg uppmana wi, på herr Korsmans begäran, äfwen andra tidningar, hwilka intagit den ifrågawarande notisen att meddela sina läsare, under förhoppning att äfwen för nedanföljande måtte lemnas rum i deras spalter.

Jagtlagen stadgar: "Efter fridlysningstidens ingång ware allt fångadt wildt af fridlyst slag beslag underkastadt och innehafwaren förfallen till böter och annan påföljd enligt § 17, såframt han ej gittar klarligen ådagalägga, att det blifwit under laglig jagttid eller ock, om det redan warit konfiskeradt, inom de förflutna åtta dagarna af honom inlöpt."

Detta stadgande ha i praxis följts sålunda, att hwarje enskild fogel inom kronobetjenings försetts med ett icke flyttbart stämpelmärke eller sigill, då det ju är klart att hwarje annat sätt att "klarligen ådalägga" willebrådets fångst på laga tid, såsom lösa intyg m. m. kan anwändas för flera djur eller flera partier willebråd.

Men dessutom fanns på möljen i Hangö samma dag eller den 11 april utom det i en kolly insatta partier harar och skogsfogel, hwilket nämnes i intyget, omkring hundra stycken foglar, hwilka icke alls beröras af detsamma. Detta förhållande kan när som helst till dess sanningsenlighet styrkas af flere tillfällig till närwarande jagtwänner, bland hwilka herr kaptenen Strömberg lemnat nedanstående intyg:

"Att undertecknad under sin wistelse i Hangö den 11 dennes obserwerat, förutom i en korg inlagdt wildt, omkring 80 á 100 st. diwerse matnyttig fogel upplagd å möljen, som föregafs hafwa skickats från Österbotten för att med Express expedieras till Stockholm; sådant ware härmed på begäran intygadt.

Ekenäs den 23 April 1885.
C. Strömberg."

Hwarför herr Korsman försökt framkomma med ett slags förswar för denna sak, kunna wi icke förstå. Knapt nog torde någon wilja göra honom eller ens ångbåtens befäl answarig derför. Innehafwaren eller egaren ensam är det, som borde wara skyldig att utreda förhållandet.


Första gången den här vägen.

Raseborgs arbets- och näringsbyrå omorganiserar sin verksamhet. Tjänstemännen jobbar i framtiden i Karis och Hangö.

Byrån i Ekenäs stängs från och med den 29 juni 2009. Tjänstemännen från Ekenäs omplaceras till Hangö och Karis, dit arbets- och näringsbyråns tjänster koncentreras inom Raseborgs stad.

På så sätt kan arbets- och näringsbyrå bättre svara mot de utmaningar som byrån står inför genom att bland annat ge tjänstemännen en möjlighet att specialisera sig.

Efter omorganiseringen har lokalbyrån i Karis 10 tjänster och lokalbyrån i Hangö 5 tjänster.

Nu har ekenäsborna ett stort och nytt järmprojekt igen: "Men de e jo så långt ti karis, o vem sko no fara ti hangö!".

torsdag 23 april 2009

Apråpå mesar, måsar och andra fän


...skrev jag ett inlägg den 11 april. Där påvisade jag det mesaktiga i våra valda representanters beteende genom att kalla dem för detta flygfä. Stig Helander har skickat mig ett mejl med följande lydelse, sådär bara för att visa sin goda vilja:



Hejsan! Du nämnde två st. ledamöter som inte hade någon åsikt i en omröstning som gällde tekniska direktören (mesar). Dom har faktiskt också namn. Här är namnen på dem. Den ena en gammal räv Erkki Johannes Runeberg och en "grön" sosse Jaana Pulkkinen. Detta enligt bilaga till fullmäktiges protokoll 8.4-09.
Mvh. Stig Helander

Dunmore Head

I tidningen Hangö kan vi den 23 april 1891 läsa om ett ofantligt stort fartygsbesök i Hangö hamn:

- Dunmore Head, kapten John Auld, från Belfast i Irland, anlände hit tisdag morgon kl. 4 medförande 2,248 tons järnwägsskenor för den karelska järnwägens behof.

Dunmore Head, som afgick den 11 april från Barrow i England (norr om Liverpool), war ursprungligen destinerad till Sörnäs, men erhöll i Köpenhamn kontraorder med anledning af de ogynnsamma isförhållandena.

Det irländska fartyget är det största, som hittils inlöpt i Hangö. Det mäter 1,447 register tons, är 250 fot i längd och har en bredd af 45 fot. Man får ett begrepp om ångarens storlek, då man erfar, att fartyget wid sin ankomst icke war fullastad. Det skulle ännu kunnat intaga omkring 700 tons, eller lika mycket som Regulus lastar. Ensamt på däck rymmer fartget 213 standert.

Dunmore Head är för öfrigt å första klass inredd med solid komfort. Några passagerarehytter finnas inte, men i stället fyra präktiga sådana för befälets räkning, en wacker matsal, ett rymligt "kontor" o. s. w. Elektrisk belysning är anbragt öfwer alt.

Besättningen uppgår utom kaptenen och tre styrmän till 26 man.

Aflastningen af den tunga järnlasten begyntes omedelbart. Emellertid har det icke funnits tillräckligt lastwagnar, så att formliga upplag måst inrättas inwid Frysningsinrättningen. Hit föras skenorna till en början och lastas af, för att sedan åter, när tillräckligt wagnar anlända, lastas på. Tillwägagåendet sparar hwarken på tid eller arbete. Men någon annan råd fins wäl inte.

Elli Helander i PlayMe-final

Två västnylänningar har tagit sig vidare till finalskedet i PlayMe's låtskrivartävling som pågår på webben.

Elli Helander från Hangö och Ingemar Mattson från Karis finns med bland de tio finalisterna.

I tävlingens första skede kunde unga låtskrivare ladda upp ett bidrag och webbesökarna har sedan kunnat rösta på sina favoriter.

Finalskedet kommer att avgöras på basis av både webbesökarnas och en jurys röster. Juryn består av Playmes musikaliske ledare Mikael Svarvar, vinnarlåtens producent Niklas Nylund och Playmes producent Niklas Rosström.

Låtskrivartävlingen avgörs den 1 maj. Vinnarlåten kommer att ingå i musikalen PlayMe som har premiär på Svenska Teatern i Helsingfors den 9 september.

Sommarevenemangens arrangemang

Arrangemangen under sommarevenemangen 2009.

Den av stadsstyrelsen tillsatta gruppen som berett sommarevenemangens arrangemang har gett tekniska och miljöverket i uppdrag att genomföra avvikande trafikarrangemang under midsommaren och regattan.

Bostadsområdet som gränsar mot Korsmansgatan, Appelgrensvägen och Brunnsgatan fredas sålunda, att man till detta område kan ta sig endast via Korsmansgatan, Skolgatan och Trädgårdsmästaregatan.

Parkbergens udde och de av Hangö tennisklubb rf ägda tennisbanorna inhägnas. Bostadsområdet mellan Casino och Regattastranden inhägnas. Fordonstrafik förbjuds till Fabriksudden och Strandgatans park.

Korsmansgatan förses med parkeringsförbud.

Under regattaveckoslutet har man dessutom följande specialarrangemang:

Appelgrensvägen är enkelriktad från Boulevarden till Sandövägen.

Fordonstrafik och långvarig parkering begränsas på centrumområdet.

Parkgatan och Brunnsgatan reserveras för utryckningsfordon genom att sätta upp parkeringsförbud mellan Korsmansgatan och Appelgrensvägen.

Förutom trafikarrangemangen bör tekniska och miljöverket har beredskap för elektrifiering på området mellan Casinos evenemangsområde och Appelgrensvägen.

Städningen av staden påbörjas genast efter evenemangen.

FC HIK i oavgjord match


FC HIK spelade i går oavgjort mot VJS (Vantaan Jalkapalloseura) resultatet blev 1-1.

Hikkens enda mål gjordes av mittfältaren Johan Estlander. på ett inlägg av Henri Satomaa.

Oroväckande är att fyra spelare lämnade planen med skador. Måhända kylan gjorde sitt, låt oss hoppas att det inte var så allvarligt.

Hikkens nästa match går av stapeln i måndag, då mot Ponnistus i Helsingfors.

onsdag 22 april 2009

Så kan de gå.

Var vänliga observera punkten i ovanstående rubrik.

I januari, eller februari, eller när det nu var (kallt var det åtminstone) bestämde jag mig för att sluta med "Hangö Chicago" inläggen. Det var i samma veva som det trillade bilor över de som förflyttar lasten från bilbåtarna. De av er som inte vet vad en bila är, kan slå upp det i en uppslagsbok. Sådan finns att tillgå på biblioteket.

En helt och hållet personlig åsikt från min sida, jag som skriver bloggen (Ben), var, och är fortfarande, att har man endast dåliga nyheter att komma med kan man vara tyst.

Men.

De mejl jag fick, mestadels av icke hangöbor, då jag slutade berätta om diverse tontterier som förekommer bland våra lokala medborgare visade att sådana inlägg till min stora förvåning var efterlängtade... Sökta efter. Jag försökte uppväga bristen på dåligt uppförande med tontterier som gjordes förr - Sådär för hundra år sedan. För att ge perspektiv. Men no va' de' kokko de'.

Nåjokanske. Och Nej. Och så ett Ja - Med ett eventuellt kanske i något skede; Jag återgår till att återge mina medvarelsers, de så kallade medborgarnas, tontterier. Men på ett annat sätt:

Bilrispartontten i har varit i farten igen.

Senaste måndag mellan klockan 14.30 och 16.30 rispades en bils framfönster på parkeringen vid Fyra Vindarnas hus. Enligt Hangöpolisen hade bilen rispats på samma sätt som flera andra bilar under de senaste två åren i Hangö. Denna dorvel blir fast, förr eller senare. Inget hotfullt i den meningen. Polisen "tror sig ha aningar om" kommer att leda till straff åt fel människor, som vanligt.

Ekenäsbo misstänks för krock i Hangö.
En man från Ekenäs född 1988 misstänks för en krock i Hangö på natten mellan måndag och tisdag trots att polisen inte ännu har talat med mannen. Heh.
Det var på Halmstadsgatan som mannen misstänks ha krockat med en parkerad bil så våldsamt att den parkerade bilen skuffades framåt en hel billängd.
Efter krocken körde chauffören iväg med sin ordentligt tillknycklade bil, men lämnade sedan bilen en bit ifrån olycksplatsen och flydde därifrån.
Bilen var inte besiktad och skatten var inte heller betald.

Men: Får man ta hynden med sig in i himlen? Han e' snäll, å skatten e' betald!

Polisen i Hangö tog fast fem personer som bröt sig in i en livsmedelsaffär i Hangö centrum senaste natt. Bland annat stals cigaretter och alkoholhaltiga drycker till ett värde av några hundra euro. Hangöpolisen har fått tag i en del av bytet. Får man be om att få del i resten? Int för att dom väl ens stal dom om dom blev fast?

Och:

Häromdan stal en ung man några flaskor på Alko i Hangö. Respekt.

Och:

Fyllon bultar varandra gula och blå, folk bultar varandra i andra färger...

Men:

Mitt påstående är; Många av dessa problem beror på att vi är för snälla. Sluta klema med alla dessa underåriga, missförstådda, vandaliserande pisshyvvon.

Jag propagerar INTE för användandet av upphittade bobollsträn, men en ordentlig uppfostran av ifrågavarande personers föräldrar kanske vore på sin plats.

Dessutom. Om någon saknar bobollsträn, jag har av dem. Rentvättade.

Gymnastikbyggnad


Den 22 april 1894 kunde vi i lokalbladet Hangö läsa följande korta notis:

Hangö wattenkuranstalt. I dagarna har grunden blifwit lagd till den nya gymnastikbyggnaden, som kommer att uti badhusparken uppföras för badanstaltens räkning.

Själfwa byggnaden, som förfärdigats i Helsingfors, skall i dessa dagar hitsändas, hwarefter arbetet med densammas hopsättning onedelbart påbörjas. Som bekant skall gymnastikbyggnaden wara komplett färdig till den 15 juni innewarande år.

Fotbollsdags

Årets fotbollspremiär för Hickens representationslag blir det i kväll på Rukki Arena. Då kommer VJS (Vantaan Jalkapalloseura) på besök, förhoppningsvis för att inleda sin serie med en förlust.

FC HIK har i år tre nya spelare från Ekenäs: Daniel Westerlund, Johan Estlander och Jonas Sjöblom. Två spelare gör come back: Jani Sallinen och målvakten Mikko Känkänen.

18.30 på Rukki Arena, således.

Däremot kan vi konstatera att ett av sommarens omtyckta evenemang, Beach-fotis turneringen vid Casino, inte kommer att arrangeras i år.

Dryga 40 lag hade redan hunnit anmäla sig till årets benbrytarföreställning, innan FC HIK fick besked från Finlands Bollförbund att bollplanerna inte hyrs ut.


Förnyande av flygfältsavtal

Hangö Flygklubb ja Hangö Flygfältsförening har anhållit om att få överföra arrenderätten och flygfältstillstånden till Hangö Flygfältsförening.

Underhandlingar har förts om avtalets innehåll och villkor. Syftet är att området arrenderas för tio år mot ett 2 500 euros årsarrende. För arrendatorerna kvarstår fortfarande skyldigheten att upprätthålla Hangö Flygfält (EFHN) med stöd av luftfarts- och övriga myndigheters beslut. Avtalet möjliggör ytterligare utveckling av fältet.

Sommaren 2008 lämnades till staden en adress i vilken man motsätter sig verksamheten med fallskärmshopp speciellt med anledning av därmed föranledda buller och å andra sidan med anledning av campingplatsanvändningen. Adressen är undertecknad av 406 personer av vilka 374 personer motsatte sig campingplatsen.

Staden har 15.11.1972 utan vederlag arrenderat flygfältet i Täktom till Hangö Flygklubb - Hangon Lentokerho ry. Under åren 1980, 1986 och 1990 har till avtalet fogats tilläggsområden vilka staden har införskaffat på området. Årsarrendet har utgjort 100 mark sedan 1990.

Hangö Flygklubb rf är grundad 1945 samt år 1960 registrerad förening som har som uppgift att befrämja samt väcka intresse gentemot flygning på Hangö udd. Klubben har cirka 30 medlemmar och är medlem i Finlands Flygförbund rf.

tisdag 21 april 2009

Byråkratiska problem

Lokaltidningen Hangö kan den 21.4.1892 berätta följande:

Ett missförhållande. Icke så sällan har det inträffat att personer, försedda med behöriga pass, uttagna att gälla för resa till utrikesort och wistelse därstädes under en längre tid, ofta flere år, det oaktadt blifwit af wederbörande myndigheter härstädes förhindrade att afresa af orsak att resan icke förtagits inom sextio dagar efter passets utfärdande och passet icke häller försetts med intyg af polismyndigheten i passinehafwarens hemort däröfwer, att denne fortfarande wore oförhindrad att från landet afresa. Hwilka obehagligheter - särskildt då det gält emigranter - kännbara penningeförluster detta åstadkommit, kan enhwar lätt föreställa sig.

Då orsaken till förenämnda försummelse från passinehafwarens sida i de allra flesta fall torde berott på okunnighet om gällande passförordningsföreskrifter i ämnet, - en okunnighet, som äfwen förutsetts wid utgifwandet af formulären till passblanketterna, då i dem införts bland annat orden: "är detta pass, som för afresa till utrikesort gäller i dagar", är det med förwåning man funnit att icke så sällan uti pass, utfärdade af några guwernörsembeten i landets nordligare län, antalet dagar, inom hwilket afresan bör företagas, icke utsatts, utan twärtom orden "gäller i dagar" helt och hållet utstrukits. Ett dylikt förfarande, såsom i hög grad egnadt att wilseleda passinnehafwaren, borde owillkorligen indwikas och denne twärtom så widt möjligt erinras om passförordningens föreskrifter.

Lotsarna permitteras

Lotsverket Finnpilot permitterar 43 lotsar och 23 lotskutterförare ända fram till årets slut eller minst två månader per lots.

Lotsarna i Hangö permitteras från och med den 11 maj.

Lotsaffärsverket Finnpilot meddelade på måndagen efter avslutade samarbetsförhandlingar att alla lotsar och kutterförare i Finland permitteras i två månader under resten av året.

Permitteringarna roterar så att lotsstationerna inte i något skede blir obemannade.

I Hangö jobbar nio lotsar och en lotsålderman samt åtta kutterförare.

Hangö lotsar fartyg på vattnen från Skuru till Nådendal så att fartyg mellan Hangö och Nådendal lotsas från Hangö om de är på väg västerut och från Åbo om rör sig från Nådendal mot Hangö.

Lotsförbundet har kritiserat permitteringarna. Enligt förbundet kan de leda till längre väntetider, negativa finansiella effekter för hamnoperatörer och rederier samt säkerhetsrisker.

Ny stadskamrer

Tre personer har sökt jobbet som stadskamrer i Hangö.

En sökande vill vara anonym. De två övriga sökande är ekonomiemagister Jan-Erik Sundström, 45, från Åbo och ekonomiemagister Kenneth Skarpman, 44, från Hangö.

Hangö stadsfullmäktige väljer stadskamrer efter Leif Nordström som lämnar sitt jobb i juli.

måndag 20 april 2009

Storstadstrafik


Signaturen "Knicke" kåserar på ett förnämligt sätt om den ökande biltrafikens medförande faror i vårt lokalblad den 20/4 1907:





Undrar just huru vi skola se ut efter sommaren 1907. Om vi öfverhufvudtaget se alls ut. Jag menar för de många automobilernas och motorbåtarnas skull.

Våra gator ha alltid egt namn om sig att bära en viss prägel af fridfullhet och man har med största lugn kunnat röra sig längs desamma. Gatutrafiken har tills vidare hållit sig inom mera anspråkslösa gränser och någon fara för lif eller lem har det aldrig blifvit fråga om. Icke ens under badsäsongens lifligaste perioder har trafiken i nömnvärd grad tvungit oss att ha tungan rätt i munnen vid passerandet af en eller annan gatukorsning.

Sommaren 1906 utgjorde dock en vändning till mera allvarsamma förhållanden. Man märkte tydligt att vi då hade vändt ryggen åt det rent småstadsmässiga vis à vis gatukomminikationerna och inträdt i ett skede, som gaf oss åtskilligt att tänka på. Det var med en viss spänning vi lyssnade efter ljud innan vi dristade oss till att kila öfver från en trottoar till en annan. Ljudet var ett regelbundet "töf-töf" ljud och härrörde sig från en illaluktande maskin, som benämnes automobil.

Denna har som kanhända namnet synes gifva till handen, intet gemensamt med hvarken automater eller mobilsuscher. Den är helt enkelt en vagn med motor i ändan. Den störde på ett i näsorna, öronen och ögonen fallande sätt den landtliga friden på våra gator. Men vi klarerade lyckligt alla eventuella kollisioner med det framrusande odjuret. Intet den sönderslogs under hela sommaren och om också en och annan hyrkuskdroschka blef upplöst i sina enklaste faktorer, så måste man dock erkänna att experimentet lyckades öfver förväntan bra.

Återsår att se om vi öfverlefva sommaren 1907. Jag vet två hotell och fyra privatpersoner, som allvarsamt hota de bolag i hvilka Hangöborna och de härstädes vistande främlingarna äro lifförsäkrade. Tycker just hvilken min vi skola göra när 7 (sju) automobiler automrullar här på våra privatgator! Jag skall säga att det inte kommer att bli vidare automobilligt för respektive automobilägare, ty vi komma att sälja våra lif dyrt. Och för oss är det ingalunda någon automobisak om vi ha ett eller två ben att röra oss på - vi äro ju inga automobiler heller!

Jag ser mig redan i andanom en tryckande het julidag släpa mig fram utefter parkchaussén. Jag passerar Söderströmska villan och blicken är redan fastklistrad vid vattenkiosken där iskylt vatten står på is. Då nås mina öron af det hemska, förfärliga ljudet, som är köttkvarnarnas ljud och som höres i dragbasuners skräll i stilla sommarnatt. Rakt framför mig nalkas med svindlande fart en automobil. Jag skyndar på mina steg för att om möjligt söka uppnå vattenkioskens skyddande veranda och skall just ränna öfver chaussens korsning med Parkgatan, då en trumhinnespräckande sirénsignal ljuder i min rygg. I min förfäran hoppar jag ångt ut på Parkgatan. Men där mötes min blick af ett tredje odjur som styr på mig med en fart af 55 km i timmen. Och jag skuttar in på privatområde och häfver i brådskan omkull ett nätt dukadt kaffebord och stannar inte förrän jag hittar mig i en stadigare, bättre tall. Då vänder jag mig om så godt min ställning tillåter, för att se efter de tre automobilerna, men upptäcker till en början intet annat än en större folkskock just i korsningen. Alla stå och titta på en väldig hög af järnskrot och messingplåt. När jag kimmer ned och stiger fram så säger någon att högen tidigare varit tre automobiler. "Nog fanns det folk också i automorullorna", säger en annan, "men dom hittar vi ingenstans".

Det finnes naturligtvis icke öfverallt tallar att klifva upp i, när vi känna den här bensinlukten. Undrar just hur det, dehäran, dehäran, då skall aflöpa. Staden får lof att anskaffa en rymligare ambulansvagn, som vid behof plockar upp oss och ett särskildt renhållningsverk som har till uppgift att från gatorna undanskaffa f. d. automobiler.

Tänk, om vi, sedan friden blifvit osäkrad på våra gator, helst kunde finna lugn på våra fjärdar. Men hvarje tanke därpå är fåfänglighet. Då vi en stilla junieftermiddag ämna oss ut på en liten pick-nick till Låglandet med kaffepanna och hängmatta och metspön och maskburk, och sedan med vår lilla roddbåt hunnit till Märaskär, så ha vi plötsligt en motorbåt rätt förut och en om babord och en om styrbord och en rakt öfver akterstam. Naturligtvis bli vi torpederade af alla fyra på samma gång och då gäller det att simma.

Ja, tillvaron kommer att gestalta sig rätt egendomlig under sommaren af nådens år 1907. Jag vill råda alla att i tid föra upp sina respektive testamenten, ty den första juni börjar det på allvar.

Då blir det lif i trasorna
och int' att dra på hasorna
för då blir man knuffad ur lifvet bestämdt
och det går utan vidare skämt.

Det pratas om Regatta


Diskussionerna kring Hotell Regattas vara eller icke vara börjar enligt min blygsamma åsikt ta helt vansinninga proportioner där ute på stan.

Påståenden om att herrarna byggare och renoverare gör allt för egen vinnings skull är väl helt korrekt, efter allt jag förstått så är väl det grundtanken bakom allt som har med företagsverksamhet att göra? Däremot har jag svårt att förstå den bakomliggande tanke som får folk att säga att det är hangöborna som står för fiolerna.

Gott folk. Sluta prata skit om saker ni ingenting har att göra med.

Själva grundidén på projektet är ju god. En grupp affärsmän och företagare köper hotellet och erbjuder sig att dels bygga nytt, dels rusta upp det gamla hotellet med medel från bostadstomten. Staden får ett vackert hus, så att säga gratis.

Att det, grovt räknat, kommer att kosta gubbarna någonstans kring 17 miljoner är det väl för sjutton ingen av oss som behöver bry sig i?

Uppdatering av arrendekontraktet för varvsområde / HUS

Hangö Udds Segelsällskap rf arrenderar på basen av ett 1963 uppgjort arrendeavtal ett varvsområde i Hangöbyhamn. Arrendekontraktet har förlängts med jämna mellanrum och den senaste förlängningen utgick vid årsskiftet. Arrendeområdet har grundat sig på ett gammalt inofficiellt tomtområde enligt det gamla detaljplanetutkastet. I detaljplanen för Krokudden är land- och vattenområden för varvsområdet märkta som båthamn.

Det är inte längre skäl att använda den gamla arrendeavtalstexten, nu upprättas nya avtalshandlingar i vilka arrendeområdet förenhetligas enligt områdesavgränsningar i gällande detaljplan. För bryggorna inom varvsområdet uppgörs ett separat sedvanligt arrendekontrakt för bryggplats.

Arrendeområdet är en del av fastigheten Nynorrgård (78-408-18-0) som motsvarar tomt 5 i kvarter 950. Tomtens adress är Sikvarpsvägen 12 och arean 4 900 m². Föreslås fast arrende 100 € och som arrendetid 1.1.2009 - 31.12.2013.


söndag 19 april 2009

Och så där på tal om mode...

19.04.1891 var det datum då följande inlägg gick att läsa i lokaltidningen Hangö:

- Otur wid tullwisitationen hade senaste torsdag en modehandlerska, som anände med Express från Stockholm. Hon uppgaf nämligen, att ett i hennes kappsäck befintligt paket innehöll ett enkelt klädningstyg för hennes tjänsteflickas räkning, men då paketet öppnades befanns det innehålla en packe sidensammet, tillräckligt stor för minst två klädningar. Då wisitatörn icke kunde få i sitt hufwud, att den unga damens tjänsteflicka gick klädd i siden och sammet, blef det enkla tyget i wederbörig ordning förtulladt. Oturen representerade för modehandlerskan en penningesumma af 70 mk. - och hade kunnat bli än dyrare, om tyget helt och hållet tagits i beslag.

Sådär på tal om Uddskatan...

Uddskatan var Finlands sydligaste spets ännu på 1700-talet. På 1800-talet förflyttades den sydligaste spetsen till Tulludden, då svallvågor lyfte upp sand till ett smalt näs som förenade Tullholmen med fastlandet.

Det förekommer många sällsynta och utrotningshotade djur- och växtarter inom naturskyddsområdet, vilket gör området till ett kärt objekt för våra lokala gröna.

Vår och höst besöks Uddskatan av tusentals flyttfåglar och på området finns även en fågelstation, som började sin verksamhet år 1979. 


Det nuvarande naturskyddsområdet grundades år 1990 och förvaltas av Forststyrelsen. Området är en del av objektet Tulluddens fågelskyddsområde som ingår i Finlands Natura 2000-nätverk. Vattenområdet samt stränderna fridlystes redan år 1933. Området innefattar bl.a. den grunda Gåsörsviken med ett rikt fågelliv, frodiga lundar, små ängar samt själva Uddskatan, som är en vacker, karg och bergig udde. Områdets landareal är 32 ha och vattenareal 153 ha.

Dit.